Lav den dejligste mælkebøttegelé, som smager fantastisk og sommerligt på ost og brød eller måske en hjemmebagt pandekage. Geléen laves nemt og hurtigt og kan evt. laves samtidigt med mælkebøttesaft.
Ret Hjemmelavet gelé
Køkken Dansk
Keyword Mælkebøtter, Sommer, Syltning
Forb. tid 30 minutterminutter
Tilb. tid 10 minutterminutter
Trækketid 1 dayday
Samlet tid 1 dayday40 minutterminutter
Antal 5mindre glas
Equipment
4-6 Sylteglas
Ingredienser
1/2litermælkebøtteblomster (kun det gule)
1literkogende vand
2tskcitronsyre
750gsukker
1brevGul Melatin eller en anden geleringspulver
atamon
Sådan gør du
Pluk en masse mælkebøtteblomster og nip de gule kronblade af, så du har 1/2 liter i alt. Vær opmærksom på, at de farver meget, så brug gerne handsker.
Drys citronsyre over mælkebøtteblomsterne og hæld derefter kogende vand over.
Lad saften trække til næste dag, ca. 1 døgns tid. Eller alternativt: Kog saften op i ca. 10 minutter.
Si saften og mål den af. Der skal være nøjagtig en liter. Har du mindre, tilføjer du blot lidt koldt vand.
Hæld mælkebøttesaften i en gryde og varm saften op. Bland gul Melatin i og rør godt med et piskeris. Derefter bringes saften i kog. Lad den koge ca. 1 minut.
Så hælder du sukkeret i, pisker, og bringer igen saften op til kogepunktet. Lad saften koge i 1 minut igen.
Skum geléen af, så du får alle urenheder væk og så den bliver helt klar. Dette skal gå lidt tjept, da geléen hurtigt vil begynde at stivne på overfladen.
Hæld på rengjorte og atamonskyllede glas og luk til, når mælkebøttegeléen er kølet af.